1/24 1970 Ferrari 512S Daytona #25 Dan Gurney / Chuck Parsons

Voor mij zijn de wagens in de 512-serie misschien wel de meest mooie Ferrari's. Op een speurtocht op het web kwam ik deze versie tegen met een hoog dak. Geen fabrikant heeft deze gemaakt. Ik ga proberen deze na te bouwen met een conversie van een kit van DDP Models. Decals van Studio27 maken het compleet. Dus hier gaan we van start met het werk aan de 1970 Ferrari 512S Daytona versie zoals deze werd bestuurd door Dan Gurney en Chuck Parsons.

To me the cars of the 512-series are maybe the most beautiful Ferrari's. On a search on the web i came across this version with high roof. No company made this one. I will try to build this one by converting a kit of DDP Models. Decals from Studio27 make it complete. So here we go working on the 1970 Ferrari 512S Daytona version as driven by Dan Gurney and Chuck Parsons.

De inhoud van de 512S kit van DDP Models met daarbij een conversie set #28. Dit om de juiste neus te monteren. Het verhoogde dak moet ik op een of andere manier zelf zien te maken.

The content of the 512S kit from DDP Models together with a conversion set #28. This to add the correct nose. The high roof needs to be made by myself somehow.

Het verschil...

The difference...

Beslissingen m.b.t. het zagen...  Altijd een risico om de zaag in een kit van 150,- euro te zetten.

Decisions on cutting... It's always a risk to cut up a 150,- euro kit.

Daar gaan we...

There we go...

Dit zou het een beetje moeten zijn...

This is how it should be i guess...

De louvres zijn opengewerkt... En wat putty op een paar plekken. 

The louvers are opened... And some putty at a few spots.

Ik moet een klein randje maken, waarin de louvres vallen. Dit moet een beetje gelijke hoogte met de body krijgen. Het deksel moet dus niet op de body liggen, maar een beetje erin. Normaal zou ik de rand van strip maken, maar ik kan dat niet goed bevestigen.

I need to make some kind of ledge to house the louvers. This should be about the same height as the body work. So the cover should be somewhat in the body and not on it. Normally i would make it from Evergreen strip, but i cannot attach this.

Meer putty, nu eerst goed laten drogen voordat het geschuurd wordt.

More putty, now let it dry well before sanding.

Allemaal even passen...

All kinds of test fits...

Dak bestuderen... Het lijkt erop dat het af en toe ook nog wat gewijzigd is. Som lijken de zijkanten bol ( te staan en soms lijken ze hol ) te staan. De verhoging zit ook niet precies in het midden, maar neigt naar de rechterkant van de auto.

Roof studies... It looks like it has been changed now and then. Sometimes the sides appear to be round ( shaped and sometimes hollow ) shaped. And it's not exactly in the middle, it's a bit more to the right of the car.

Ik heb besloten het dak op te bouwen met laagjes Evergreen plaat. Dit kan altijd nog eenvoudig gevormd worden met een vijl. Putty zal uiteindelijk de definitieve vorm geven. De eerste plaat druk ik stevig op het dak en lijm daar de tweede plaat op. Zo krijg ik de ronding van het dak overgebracht op de plaat. Meerdere laagjes plaat op elkaar geven stevigheid voor de putty.

I have decided to build up the roof out of layers Evergreen sheet. This can be shaped easily with a file. Putty will make the definitive shape. The first sheet is being pressed firmly to the roof and the second sheet was glued on it. This way the round shape of the roof goes to the sheet. Multiple layers of sheet give some body to the putty.

De eerste vormen...

The first shapes...

Nu eerst de putty laten drogen...

Now let the putty dry...

Dan vijlen en schuren. De putty is nog niet droog, dus nog even wachten.

Next is filing and sanding. The putty isn't dry yet, so i have to wait.

Meer putty. Het lijkt nog nergens op.

More putty. It doesn't look like anything, does it.

Dan het dak vorm proberen te geven. Niet zo gemakkelijk als het lijkt. Het dak moet nog iets hoger.

Next is trying to shape the roof. Not as easy as it looks. The roof needs to be a little more high.

Eindelijk begint het ergens op te lijken. Het loopt naar voren nog iets te schuin af...

Finally getting somewhere. To front it goes down a bit too much...

Gecorrigeerd...

Corrected...

 

Klaar voor de eerste laag grondverf.

Ready for the first layer of primer.

Nog een paar kleine correcties nodig.

A few minor corrections necessary.

De eerste verf gaat erop.

The first paint is on.

In mijn ogen een prachtige combinatie...

In my eyes a beautiful combination.

De eerste decals gaan erop, maar na een tijdje besef ik dat er iets fout gaat. Het dak is immers niet symmetrisch? Dus de decal had off-line geplaatst moeten worden. Er weer af halen is mislukt. Dus een nieuw setje bestellen. Daarnaast is het dak door de bolling groter geworden. Ik heb een stukje van de achterklep decal gebruikt voor opvulling.

The first decals are on, but after i while i noticed there's something not correct. The roof is not symmetrical? So the decal should have been applied off-line. Removing it did not work. So i need a new set. Besides, because of the high roof the decal does not fit the roof. So i have cut a piece from the rear cover decal to fill this.

Terwijl ik op de nieuwe decals wacht, ga ik vast verder met het interieur.

While waiting for the new decals, i will continue with the interior.

En de velgen.

And the rims.

De binnendelen van de velgen maak ik wat op maat met een handvijl. De buitendelen met een schuurtol op mijn Proxxon.

The inner parts of the rims are being worked on with a hand file. The outer parts with this sanding tool on my Proxxon.

De binnenkanten openen...

Opening the inserts...

Intussen zijn de nieuwe decals binnen. Het dak krijgt nieuwe decal, ook de achterkant wordt aangepast net de nr. 25 decal op de linker deur. Soms een beetje lastig, want ik kan bijvoorbeeld nergens een foto van de achterkant vinden. Dus maar even wat vergelijk met andere NART versies in mijn boeken.

In the meantime the decals are in. The roof gets a new decal, also the backside has been changed as well as the no. 25 decal on the left door. Sometimes a bit tricky as i cannot find any pictures of the back side of the car. So i used some photos of other NART versions in the books i have.

Het goud gaat erop...

The gold is being added...

De remschijven kunnen worden geplaatst.

The brake discs can be added.

De vleugels passen echt niet. De rondingen matchen niet met die van de body. En ze zijn volgens mij te groot. Volgens DDP Models moeten ze worden aangepast. Ik heb wat geknipt, maar dat gaat echt niet werken. Ik maak nieuwe met Evergreen plaat.

The tabs don't fit. The round shapes do not match those of the body. And i think they are too big. According to DDP Models they need to be adjusted. I did do some cutting, but i think this will not work. I will make new ones out of Evergreen sheet.

Verder met de gordels.

On to the belts.

De versnelling wordt gecorrigeerd, dank voor de hint PP.

The gear lever has been changes, thank you for the hint PP.

Klaar voor de lak. Ik gebruik geen 2K lak deze keer. Dat zou teveel glimmen voor een 1970 wagen.

Ready for the clear. I will not use 2K clear this time, That would be too shiny for a 1970's car.

De wielen gaan erop.

The wheels are on.

Alvast wat klein detail aan de motor. DE uitlaten wit en een beetje diepte met verdunde zwarte verf.

Some detail to the engine. The exhausts got white and some depth with diluted black paint.

De gaten voor de louvres worden uitgefreesd. Dan de louvres openen en plaatsen.

The holes for the louvers are being cut. Then the louvers are opened and attached.

De afdekking van de lichten zijn toegevoegd.

The covers of the head lights have ben installed.

Veel kleine onderdelen plaatsen...

Adding many small parts...

En weer een klaar.

And another one is done.

Related Articles

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).