1/24 2022 Audi R8 LMS EVO II ADAC GT Masters #33 Zandvoort Thierry Vermeulen / Mattia Drudi

 

Nu maar eens weer iets voor de NL collectie. Een 2022 Audi R8 LMS EVO II #33 tijdens de ADAC Masters te Zandvoort. Deze auto werd bestuurd door Thierry Vermeulen (zoon van Raymond Vermeulen, manager van Max Verstappen) en Mattia Drudi. Het is een schaal 1/24 kit van Nunu/Beemax/Platz (PN24026) met extra's van Scalelab, LB Productions en ZoomOn. Eerst maar weer de foto's van de inhoud van alles.

Now again something for my Dutch collection. A 2022 Audi R8 LMS EVO II #33 during the ADAC Masters at Zandvoort. This car was driven by Thierry Vermeulen (son of Raymond Vermeulen, manager from Max Verstappen) and Mattia Drudi. It's a scale 1/24 kit from Nunu/Beemax/Platz (PN20426) with extras from Scalelab, LB Productions and ZoomOn. First of all the photo's of the content of everything.

Daar gaat ie.

There we go.

Veel van deze pins moeten verwijderd worden.

A lot of these pins need to be removed.

Volgens mij een fout die ik vaker zie. De groeven op de schijven wijzen voor de rechterkant van de wagen de verkeerde kant op. Niet correct volgens mij.

According to me a mistake i see more often. The grooves on the discs point the incorrect way for the right side of the car. In my opinion not correct.

Dit moeten de remschijven worden, voor en achter, van elk 1x is hier te zien. 

This should be the brake discs, front and rear, 1 of each is visible here. 

Ik wissel deze delen met elkaar uit. Ik hoop dat ik daar later niet teveel last mee krijg.

I will change out these parts. I sure hope i will not have problems later on.

Een paar plastic onderdelen worden vervangen door etched delen.

A few plastic parts are changed into etched parts.

Dan het interieur en de motor.

On to the interior and the engine.

Dan door naar het koetswerk.

On to the body work.

 

1/24 1969 Porsche 908/2 Paris 1000 KM #16 Gijs van Lennep / Toine Hezemans

Het zat erg tegen met de vorige kit. Nu maar even weer iets anders. Ik ga de 1/24 kit van de 1969 Porsche 908/2 Nürburgring converteren naar een auto binnen mijn collectie. Het wordt een 1000 KM van Parijs versie, gereden door Gijs van Lennep en Toine Hezemans. Een mooie kit van DDP Models. Persoonlijk vind ik dit altijd mooie kits omdat het vaak bijzondere onderwerpen zijn.

I had a lot of problems with the last kit. Now something else. I am going to convert the 1969 Potrsche 908/2 Nürburgring into a car within my collection. It will be the Paris 1000 KM version, driven by Gijs van Lennep and Toine Hezemans. A nice kit from DDP Models. Personally i like these kits as they often are special subjects.

Dit is de foto van Zandvoort #6 (Gijs achter het stuur), maar het is dezelfde wagen.

This is a picture from Zandvoort #6 (Gijs behind the wheel), but it's the same car.

Wat licht slijpwerk.

Some small grinding needed.

En dan hier en daar gaatjes vullen.

And fill up some small holes.

Ontvetten.

Removing grease.

De primer en eerste verf.

The primer and first paints.

Op een of andere manier zat in mij hoofd dat de wagen oranje was. Tot ik de foto weer bekeek. 

For some reason in my head the car was orange. Until i had another look at the photo.

Mijn eigen mix van oranje en rood gemaakt. Op het scherm leek de X017 veelbelovend, maar is echt te fluoriserend. Ik zoek een beetje oranje-rood.

I made my own mix from red and orange. On the screen X017 looked promising, but for real it's too much fluorescent. I was looking for orange-red.

Werken aan de achterkant van de bodem.

Working at the rear of the floor.

Wat extra details geplaatst.

Added some extra details.

De remschijven moeten worden aangepast aan de velgen.

The break discs need some adjustment to fit the rims.

Een fout in de etched. Twee keer een linksvoor vleugel.

A mistake to the etched. Two times a left front wing.

Door met de gordels.

On to the belts.

Dan het glas.

Then the glass.

Ik denk dat deze weer klaar is.

In my opinion this one is ready.

Met het schoonmaken van de desk kom ik nog een spiegel tegen....

While cleaning the desk i came across a mirror....

1/24 1971 Porsche 917K Brands Hatch #9 Gijs van Lennep / Gerard Larousse

Dit gaat een serie van 3 Porsches 917K worden, zoals gereden door Gijs van Lennep. Nu eerst de 1e versie. Dankzij Michael kan ik deze maken voor een mooie prijs. Hij heeft de scoops voor me geprint. Ik had geen zin om 300 Euro of meer uit te geven voor een MFH kit. Het wordt dus de 1971 Porsche 917K Brands Hatch 1000 KM versie van Gijs. Als kit gebruik ik de 917K van Fujimi (kit nr. 123882) waar ik ook de nodige decals bij heb gekocht. Ik ga ze niet allemaal achter elkaar bouwen om wat variatie te hebben.

This is going to be a series of 3 Porsches 917K, as driven by Gijs van Lennep. Now the first version. Thanks to Michael i can make this for a reasonable price. He printed the scoops for me. I didn't want to spend 300 Euro or more on a MFH kit. So it's the 1971 Porsche 917K Brands Hatch 1000 KM version as driven by Gijs. The kit is from Fujimi (kit no. 123882) that i bought with some extra decals. To have some variation i will not build them all 3 behind each other.

Deze opening aan beide kanten van de wagen moet opgevuld.

This opening needs to be filled on both sides of the car.

Ook deze cirkels verwijder ik, Daarbij kwamen 2 'sink holes' tevoorschijn, te zien op de binnenkant. Ook direct weggewerkt.

These circles will be removed too. While doing this 2 'sink holes' came forward, at these spots on the inside. Removed them too.

Meer vullen...

More to fill up...

De achterkant plaatsen.

Adding the back side.

Openingen maken...

Making some openings...

Na de Tamiya primer gaat de verf erop. Weer verf van Number5 (N5-C141) 917K 1971 Silver. Het resultaat valt me wat tegen. Opeens komen de gietdraaiingen tevoorschijn.

After Tamiya primer it's time for paint. Again paint from Number5 (N5-C141) 917K 1971 Silver. I am not too happy with the result. It brings up swirls in the plastic.

Het lijkt of de verf het plastic ook aantast. Dat had ik ook met de verf van Zero Paints. Te heet.

It looks like the paints eats the plastic. I had that with Zero Paints too. Too hot.

De eerste stappen aan de vloer.

The first steps to the floor.

Beslissingen maken m.b.t. de decals. Beide sets hebben hun eigen voordelen. Ik kan ze niet door elkaar gebruiken in verband met kleurverschillen. Ik ga voor de rechtse.

Decisions to be made on the decals. Both sets have their own advantages. I can not mix them because of color differences. I will go for the set on the right.

De decal aan de voorkant is niet correct voor deze versie, dus moet ik spuiten.

The decal for the front is not correct for my version, so i have to paint.

Nu door naar de voorste remmen.

Now on to the front brakes.

Intussen ga ik door met de decals. Die op het achterspatbord moet een combinatie van deze 2 worden. de onderste is juist v.w.b. tekst, maar het rood links en recht naast het martini label moet eraf. de decal voor de deuren (nr 34) hoort v.w.b. het onderste deel kleiner te zijn. Het stukje wit eraf knippen en ingekort plaatsen. Improviseren dus. 

In the meantime i will start with the decals. Those on the rear fender should be a combination of these 2. The lower one is correct regarding the text, but the red left and right to the Martini label should be removed. The decal for the doors (no 34) should have a smaller lower part. I will cut the white and put it back after cutting it smaller. So improvising.

Het Martini donkerblauw van Number5 matcht niet met het blauw van de decals. 

The Martini dark blue from Numer5 doesn't match the blue of the decals.

Het rood moet verdwijnen.

I need to remove the red.

Ik denk dat dit ook netjes is opgelost.

I think i solved this too.

Het dashbord...

The dash board...

Dan de motor en de achterwielophanging combineren...

Next is combining the engine and the rear wheel suspension...

Van de 3D geprinte delen ga ik maar een deel voor deze auto gebruiken. De rest gebruik ik voor 1 van de andere versies. Dit omdat je de delen bij de auto met de luchthappers minder ziet.

I will only use parts of the 3D printed parts on this car. The rest will be used for 1 of the other versions. This because you will hardly see them on this version because of the scoops.

Michael adviseerde me om mat lak te mengen met beige en helder oranje. 

Michael advised me to mix matt clear coat with beige and orange.

Meer werk aan het chassis.

More work to the chassis.

Dan de wielen...

Then the wheels...

De ramen in de deuren moeten wat gevijld om te passen.

The door windows need some sanding to fit.

Verven met een tandenstoker.

Tooth pick painting.

Een rare vorm van de koplampen. Ik kan, na veel passen, alleen maar tot de conclusie komen dat je de hoekjes eraf moet halen.

A weird shape of head lights. I can, after a lot of test fit, only conclude you will have to cut off the edges.

@%$&*!!!

Zo goed als ik kan gerepareerd. 

Repaired as good as i can.

Na wat kleine onderdelen is deze klaar.

After some small parts this one is ready.

Even een indruk van de hoogte van de wagen.

A small impression of the height of the car.

Tevreden? Niet helemaal. Buiten dat het op laatst fout gign met de decal, moet ik zeggen dat de achterkant niet lekker past. Typisch Fujimi. Maar in het echt ziet het er allemaal beter uit als op de foto.

Satisfied? Not completely. Besides the problem with the decal at the end, i have to say the rear doesn't fit nicely. Typical Fujimi problem. But in real this looks better than on the photo.

1/24 1988 Jaguar XJR-9 #2 Le Mans Jan Lammers / Andy Wallace / Johnnie Dumfries

Al een tijdje was ik op zoek naar de MFH kit (MFH K-631) van deze auto. Bij toeval zag ik een veiling en heb ik deze kunnen kopen voor een redelijke prijs. Nu dus de 1988 Jaguar XJR-9 Le Mans #2 versie gereden door Jan Lammers, Andy Wallace an Johnnie Dumfries. Deze auto heeft Le Mans gewonnen in 1988. De kit is al begonnen door de vorige eigenaar. Nu maar hopen dat alles tot nu toe goed en compleet is.

For a while i've been looking for the MFH kit (MFH K-631) of this car. I came across an auction and could buy this for a reasonable price. So now the 1988 Jaguar XJR-9 Le mans #2 car as driven by Jan Lammers, Andy Wallace and Johnnie Dumfries. This car won Le Mans in 1988.The kit has been started by the previous owner. So now let's hope everything is o.k. and complete.

Mijn voorganger heeft grijze primer gebruikt. De auto moet voor een deel wit worden. Het lijkt me niet de juiste keuze.

The previous owner used grey primer. The car partially needs to be white. It doesn't look like a good choice to me.

Wat extra onderdelen / decals en mijn leidraad.

Some extra parts / decals and my information book.

Alles is alleen in elkaar gezet om te passen, dat valt dus mee.

Everything was put together for a test fit only, lucky me.

Dit snap ik niet helemaal. Door die aanpassing sluit de vloer niet aan. 

I don't get this. By doing that adjustment the floor doesn't fit well. 

Dat wit plastic deel moet verdwijnen. Het blokkeert de plaatsing van de cabine.

The white plastic part needs to go. It blocks the mounting of the cabin.

Ik denk dat het mooi zou zijn wanneer een deur beweegt. Deze probeer ik daarom te verwijderen. Wel apart, wanneer ik Google op kit K-631, zie ik in de onderdelenlijst dat de deuren los zijn. Heb ik nu een oudere of een nieuwere versie van de kit? De onderdelen lijst wijkt dus af, lastig te zien of alles compleet is.

I think it could be nice if the door can move. So i am trying to remove it. Strange, when i Google for kit K-631, i spot on the parts list the doors are separate. Now do i have an older of a newer version of the kit? So the parts list is different, it makes it hard to see if everything is complete.

Deze hengsels zouden mogelijk werken? Maar ik merk dat dat niet gaat lukken.

Maybe these hinges could work? But i notice that will not work.

Dus ik moet iets anders verzinnen. Ik gebruik dun metaaldraad en buis. De rode en groene zijden komen in buis. Daarmee kan de deur nog alle kanten op bewegen volgens mij. Dan iets bedenken om bij blauw een scharnierpunt te maken.

So i have to improvise. I will use metal wire and tube. The red and green ends will be put within tube. I think the door will be fully movable then. Then i need to think of making a hinge effect at the blue.

Dit bevestigingspunt moet nauwkeurig worden geplaatst.

This hinge needs to be determined accurately.

I ga dit eerst met witte lijm plaatsen om te kunnen testen. Daarna pas definitief plaatsen.

I will attach this with white glue to be able to test. Afterwards it will be added for good.

Het werkt! En het dashboard past nog.

It's working! And the dashboard still fits.

Nu nog een scharnier aan de bovenkant van de deur. Deze maar proberen.

Now a hinge to the top of the door. I'll try this one.

Er zijn 2 soorten scharnieren. Hiermee kunnen 3 verschillende combinaties worden gemaakt.

There are 2 types of hinges. It can be combined to 3 types of hinges.

Ruimte maken in de dikke rand (plat maken).

Making space (making it flat).

Ook dit werkt weer niet, alles geprobeerd, nu dus maar weer zelf wat maken.

Again these don't work, tried everything, so now making something myself again.

Het eerste zwart...

The first black...

Ik begin met de carbon decals. Ze zijn eigenlijk voor de Tamiya XJR-9, maar ik ga zien hoever ik kom.

I am starting with the carbon decals. They are actualy for the Tamiya XJR-9, but i will see how i can manage.

Beslissingen, stop ik er een rijder in...?

Decisions, will i put a driver in...?

Dit gaat hem worden, allerlei aanpassingen nodig: verlagen stoel, kopsteun aanpassen, armen in andere positie, drukfout in helm aanpassen.

This is the one, several adjustments needed: lowering the seat, change the headrest, changing position of the arms, solving print error on the helmet.

Primer op het cabine deel.

Primer to the cabin part.

Het eerste wit erop...

The first white is on...

Dan 2K lak...

Then 2K lacquer...

Het volgende is de motor...

Next is the engine...

Weer een missende as. Altijd bij MFH.

Missing axle. Always with MFH.

Het eerste paars.

The first purple.

Laten drogen, eerst weer verder met de motor.

Let it set, for now to continue with the engine.

Ik heb een kleine fout gemaakt bij het paars, eerst corrigeren.

I made a small mistake with the purple, needs correcting first.

Dan tijd voor een begin met de decals. Eerst een paar 'plaatsbepalende decals' plaatsen, zodat ik de resterende goed weet te plaatsen. De eerste is goed vanwege het ovale gat. De tweede vanwege de naca duct. Zo is het gemakkelijk om de lijnen te laten doorlopen.

It's time to start the decals. First adding a few 'banker decals', so i know how to put the rest correct. The first is good because of the oval hole. The second because of the naca duct. This way it's easier to have the correct lining.

Nog een 'plaatsbepalende decal'.

Another 'banker decal'.

Diverse keren decals doorsnijden.

Multiple times of cutting decals.

Edit: de decals op de rechterdeur zitten hier niet goed. Verderop gecorrigeerd.

Edit: the decals on the right door are wrong placed. Corrected later.

Gecorrigeerde decals op de deur.

Decals corrected on the door.

Een beetje laat zie ik dat er extra decals in de doos zitten. Deze staan niet op de instructies.

A bit late i notice there are extra decals in the box. These are not on the instructions.

2K lak erop.

2K clear coated.

Meer werk aan het motorcompartiment. Wat onderdelen voorbereid.

More work to the engine compartment. Prepared some parts.

Meer werk aan het zitgedeelte. De ramen worden lastig denk ik.

More work to the compartment. The windows will be a pita.

Dan weer verder met de vloer.

Then more work to the floor.

Voordat de voorwielophanging erop gaat, eerst een huwelijk.

Before the front wheel suspension gets added, first there's a marriage.

Nu werken aan de ramen. Altijd al lastig. Met de meegeleverde sjablonen wordt het ook niet gemakkelijker.

Now on to the windows. Always difficult. The added templates will not make it more easy.

Een deel van de sjablonen moet aan de buitenkant wrden geplaatst. Daarmee kun je dan de sjabloon voor de binnenkant beter richten.

A part of the templates should be added on the outside. This way you can line up the template on the inside.

Eerst het voorraam grof uitknippen.

First cut the front window roughly it's size.

De sjablonen knippen. 

Cutting the templates.

Dan deze plaatsen met wat tape.

Then adding these with some tape.

Dan zwart airbrushen aan de binnenkant. Het resultaat na het verwijderen van het papier. Binnen- en buitenkant.

Then airbrush it black on the inside. The result after removing the paper. The inside and outside.

Dan uitknippen en passen.

Then cut the window and test fit.

De deur gaat nog prima open.

The door still opens very well.

De rode Jaguar decal moet zorgvuldig geplaatst over het wit.

The red Jaguar decal needs to be added careful over the white.

De velgen zijn gespoten.

The rims have been painted.

Dan weer verder met de lichten.

To continue with the lights.

De afdichtingen zijn een beetje kromgetrokken tijdens het verf/lak proces. Ik probeer dit te verhelpen met een haardroger.

The covers got a bit warped during the paint/lacquer process. I will try to solve this with a hair dryer.

Terug naar het glas.

Back to the glass.

De strips bevestigen en nog wat klein werk doen.

Adding these strips and some small work to do.

Ik denk dat deze klaar is. Perfect? Zeker niet. Maar deze verdient het wel om 'open' in een display te staan.

I consider this one as done. Perfect? Most certainly not. But this one deserves it to be 'open' in a show case.

Geen gemakkelijke kit. Zorgvuldig plaatsen van de decals is nodig, veel lijnen lopen door. Dan ook nog zorgvuldig de decals opdelen, omdat alles open kan. Helaas passen de voorkap en achterkap niet meer goed na het spuiten van verf en lak. Ze zijn daarna een beetje misvormd. Ook met een haardroger krijg ik het niet helemaal goed. Maar met zoveel motordetail is het ook zonder om alles af te sluiten.

Not an easy kit. Careful adding the decals is necessary, many lines connect. And then cutting the decals as everything opens. Unfortunately the rear and the front cover don't fit perfect anymore after painting and adding lacquer. They are a little bent. Even by using a hairdryer i can't get it well. But with this much detail on the engine it would be a shame to cover everything up.

1/24 1973 Porsche 911 RSR Targa Florio #8 Gijs van Lennep

Dit is een van de eerste modellen van DDP Models. Lange tijd leverbaar geweest, maar inmiddels is de productie gestopt. Gelukkig heb ik nog net 1 kunnen kopen. Dit wordt 1 van een aantal Martini Porsches van Gijs van Lennep die ik ga bouwen. De eerste is dus deze Porsche 911 RSR uit 1973. Met deze heeft Gijs de Targa Florio gewonnen.

This is one of the first models from DDP Models. It was available for a long time, but now production has stopped. Luckily i was able to buy one. This will be one of the multiple Martini Porsches, driven by Gijs van Lennep, i will build. So this is the Porsche 911 RSR from 1973. Gijs won the Targa Florio with it.

De body van Tamiya ben ik niet nodig.

I will not use this Tamiya body.

Per ongeluk 2 sets decals gekocht. Ik gebruik die van BvH, want die kloppen. Let op de Martini Porsche in plaats van Martini op de achtervleugel.

By accident i bought 2 sets of decals. I will use those of BvH as those are accurate. Mind the Martini Porsche instead of Martini to the rear wing.

Eerst de onderkant en de wielkasten opschonen van flash.

First of all clean the downside and the wheel arches from flash.

Dan de vloer passend maken.

Making the floor fit.

De ramen uitsnijden. Geduldig werkje.

Cutting the windows. Being patient.

Passen! Past perfect

Test fit! Perfect fit.

De ventilatie maken.

Creating the vents.

Alles is geopend.

Everything is open.

Ik wil nu een rolkooi maken. Binnenin heb ik de rand van het interieur afgetekend. Ik gebruik daarvoor Evergreen buis.

I want to make a roll cage in it. On the inside i have drawn a line of the interior. I will use Evergreen tube for it.

De achterbank moet aangepast / verdwijnen.

The rear seat needs to be altered / removed.

De paneellijnen wat dieper maken.

Scribing the panel lines a bit deeper.

De eerste delen samenvoegen.

Combining the first parts.

Dan de decals.

Next are the decals.

Lak erover.

Clear coated.

En terwijl dit droogt weer verder met de wielen.

And while this dries to continue with the wheels.

Voor de raamomlijsting en koplamplijsten gebruik ik de Molotov Chrome Pen.

For the window trimming and the headlights i am using the Molotov Chrome Pen.

Ramen en rollbar geplaatst.

Windows and roll bar added.

Er zijn nieuwe voorlichten bijgevoegd bij de kit van DDP Models. Voor de achterlichten gebruik ik wat bij de kit van Tamiya zit.

There are new front lights in the kit of DDP Models. For the rear lights i'll be using the Tamiya ones.

Ik plaats nog wat snelsluiters.

I am adding some fasteners.

De zwarte delen van de achtervleugel moeten wat steuntjes krijgen. Zelf improviseren.

The black parts of the rear wing need some supports. Improvising.

DDP Models heeft een rooster naar mij verzonden. Na het plaatsen is deze klaar volgens mij.

DDP Models sent me a vent. After adding it, this one is done i believe.

 

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).