1/24 1973 Porsche 911 RSR Targa Florio #8 Gijs van Lennep

Dit is een van de eerste modellen van DDP Models. Lange tijd leverbaar geweest, maar inmiddels is de productie gestopt. Gelukkig heb ik nog net 1 kunnen kopen. Dit wordt 1 van een aantal Martini Porsches van Gijs van Lennep die ik ga bouwen. De eerste is dus deze Porsche 911 RSR uit 1973. Met deze heeft Gijs de Targa Florio gewonnen.

This is one of the first models from DDP Models. It was available for a long time, but now production has stopped. Luckily i was able to buy one. This will be one of the multiple Martini Porsches, driven by Gijs van Lennep, i will build. So this is the Porsche 911 RSR from 1973. Gijs won the Targa Florio with it.

De body van Tamiya ben ik niet nodig.

I will not use this Tamiya body.

Per ongeluk 2 sets decals gekocht. Ik gebruik die van BvH, want die kloppen. Let op de Martini Porsche in plaats van Martini op de achtervleugel.

By accident i bought 2 sets of decals. I will use those of BvH as those are accurate. Mind the Martini Porsche instead of Martini to the rear wing.

Eerst de onderkant en de wielkasten opschonen van flash.

First of all clean the downside and the wheel arches from flash.

Dan de vloer passend maken.

Making the floor fit.

De ramen uitsnijden. Geduldig werkje.

Cutting the windows. Being patient.

Passen! Past perfect

Test fit! Perfect fit.

De ventilatie maken.

Creating the vents.

Alles is geopend.

Everything is open.

Ik wil nu een rolkooi maken. Binnenin heb ik de rand van het interieur afgetekend. Ik gebruik daarvoor Evergreen buis.

I want to make a roll cage in it. On the inside i have drawn a line of the interior. I will use Evergreen tube for it.

De achterbank moet aangepast / verdwijnen.

The rear seat needs to be altered / removed.

De paneellijnen wat dieper maken.

Scribing the panel lines a bit deeper.

De eerste delen samenvoegen.

Combining the first parts.

Dan de decals.

Next are the decals.

Lak erover.

Clear coated.

En terwijl dit droogt weer verder met de wielen.

And while this dries to continue with the wheels.

Voor de raamomlijsting en koplamplijsten gebruik ik de Molotov Chrome Pen.

For the window trimming and the headlights i am using the Molotov Chrome Pen.

Ramen en rollbar geplaatst.

Windows and roll bar added.

Er zijn nieuwe voorlichten bijgevoegd bij de kit van DDP Models. Voor de achterlichten gebruik ik wat bij de kit van Tamiya zit.

There are new front lights in the kit of DDP Models. For the rear lights i'll be using the Tamiya ones.

Ik plaats nog wat snelsluiters.

I am adding some fasteners.

De zwarte delen van de achtervleugel moeten wat steuntjes krijgen. Zelf improviseren.

The black parts of the rear wing need some supports. Improvising.

DDP Models heeft een rooster naar mij verzonden. Na het plaatsen is deze klaar volgens mij.

DDP Models sent me a vent. After adding it, this one is done i believe.

 

1/24 1966 Porsche 906 Carrera Nürburgring #60 Gijs van Lennep / David van Lennep

Een prachtige bouwdoos van DDP Models. Uiteraard zorg ik dat deze in mijn verzameling past door er een Nederlandse race uitvoering van te maken. Ik maak het model zoals deze in 1966 op de Nürburgring (Nordschleife) werd gereden door de broers David van Lennep en Gijs van Lennep.

A beautiful kit from DDP Models. Of course i'll be sure it fits my collection by making it a Dutch driven race car. I am going to make it the 1966 car as driven at the Nürburgring (Nordschleife) by the brothers David van Lennep and Gijs van Lennep.

De echte wagen...

The real thing...

Er moet wat overtollig resin worden verwijderd.

Some resin flash needs to be removed.

De dak vent moet verwijderd voor deze versie.

The roof vent needs to be removed for this version.

De body en de vloer sluiten niet helemaal goed. Er moet wat geslepen worden aan de vloer.

The body and the floor don't close up well. The floor needs some grinding.

Alles is geopend en voorzver nodig weggeschuurd en opgevuld met putty.

Everything has been opened up and filled with putty when needed.

De vloer moet iets meer passend gemaakt worden en de ramen moeten worden uitgesneden.

The floor needs to be fitted some more and the windows need to be cut out.

Aan deze delen is gewerkt om de vloer passend te maken.

These parts have been worked on to make the floor fit.

Verder met wat werk aan de body.

More work to the body.

Het schoonmaakmiddel (Motip M600) is eindelijk binnen. Ik wil niet meer de ellende als met de Jordan EJ15, dus op advies dit maar eens proberen.

The cleaning fluid (Motip M600) has finally arrived. I don't want the same disaster as with the Jordan EJ15, so on advice i'll try this.

De eerste primer zit erop. Nu checken op onregelmatigheden.

First primer is on, now check for inconsistencies.

Juist op dit moment duikt op Facebook een fotoreportage op van een Porsche 906. Daar maak ik dankbaar gebruik van. Ik zie nu dat de trompetten niet boven de body uitsteken. En de uitlaten moeten meer in de vloer verwerkt worden. Daarnaast nog wat beschadigingen / gietfouten wegwerken.

Just at this moment an outstanding photo book comes up on Facebook. Ik am going to use this. I see now the trumpets do no stick out of the bodywork. Also the exhausts need to be more covered into the floor. Next to this working on some small damages / failures.

De eerste dunne lagen zwart en medium aluminium.

The first mist coats of black and medium aluminium.

Oranje tijd. Voor mij de 1e keer dat in Number 5 verf gebruik. Ik ben er tevreden over. En rood voor de stoelen. 

Orange time. To me the 1st time to use Number 5 paint. I am happy with it. And red for the seats.

Tijd voor de lak en de decals. De decals reageren niet lekker op de decal softener. Hopen dat dat bijtrekt bij het drogen.

Time for the lacquer and the decals. The decals don't respond nice to the decal softener. I hope this will be ok after drying.

Het is prima gegaan met de lak over de decals. Daar ben ik erg blij mee.

All went well with the clear over the decals. I am very happy with it.

De vloer wordt klaargemaakt.

Preparing the floor.

De velgen worden behandeld met een glasvezel borstel.

The rims are being handled with a glass fiber brush.

Dan wat delen verven met aluminium / zilver. De gaten in de remschijven zijn op maat geboord voor de assen.

Then painting some parts with aluminium / silver. The holes have been drilled in the break discs for the axles.

De wielen erop en even passen.

Wheels are on and a test fit.

De andere kant geeft wat problemen. De voorband heeft geen ruimte genoeg. Ik ga een deel van de band wegslijpen.

The other side gives some trouble. The front tire has not enough space. I am going to grind off a bit of the tire.

Ook de achterbanden blijken niet helemaal goed onder de body te passen. Dus er wordt wat van de bovenkant afgeslepen opdat alles goed past.

Also the rear tires seem not to fit perfect under the bodywork. So a little has been sanded off from the top side so everything fits.

De koplampbehuizing en de raamrubbers worden zwart gemaakt.

The head light housing and the window trimming are painted black.

De lampen gaan erin. Niet alle benodigde lampen zitten bij de kit (ik maak een conversie), dus ik moet wat improviseren.

The lights are being added. Not all lights are included in the kit (i am making a conversion), so i have to improvise.

Paneellijnen ingekleurd.

Panel lines were painted.

Door naar het glas. Niet gemakkelijk, want de kniplijnen zijn nauwelijks te zien.

On to the glass. Not easy, as the cutting lines are hardly visible. 

De koplampen zijn nog erger. Ik hoop dat het goed komt.

The head lights are even worse. I hope they will come put o.k.

En weer een 'huwelijk'.

And another 'marriage'.

Achterlichten en spiegels geplaatst. DDP Models was zo goed mij een extra spiegel te sturen.

Rear lights and mirrors mounted. DDP Models was so kind to send me an extra mirror.

Hier kun je zien dat de body, in het echt, niet mooi aansluit op de vloer.

Her you can see the body, in real life, doesn't fit perfect to the floor.

Nog wat popnagels maken met de nutter tool.

Making some nutters with the tool.

Weer 1 klaar denk ik.

Another one done i guess.

Het is niet een zeer uitgebreide kit, maar deze is zeker niet gemakkelijk. Allerlei kleine of grotere problemen. Niets wat niet kan worden opgelost, maar niet voor beginners.

It's not a very extensive kit, but it's certainly not easy. All kinds of problems, either small or bigger. Nothing that can't be solved, but certainly not for beginners.

 

1950-2050 Dutch Racing Cars

1966 Porsche 906 Nürburgring #60 Gijs van Lennep / David van Lennep conversion (DDP Models) To WIP

1969 Porsche 908/2 Paris #16 Gijs van Lennep / Toine Hezemans (DDP Models)

1970 Porsche 908/2 Sebring Gijs van Lennep #47 (DDP Models)

1971 Porsche 917K #4 Monza 1000KM Gijs van Lennep / Helmut Marko (Fujimi 126142)

1971 Porsche 917K #9 Brands Hatch 1000 km Gijs van Lennep / Larousse (Fujimi 123882)

1971 Porsche 917K Sebring #4 Gijs van Lennep (Fujimi 123592)

1973 Porsche 911 RSR Targa Florio Gijs van Lennep (DDP Models) + Porsche 911 Rurbo '88 donor (Tamiya 24279)

1974 Porsche 911 RSR Le Mans Gijs van Lennep #22 (Fujimi)

1974 Porsche 911 RSR Targa Florio Gijs van Lennep #9 (Fujimi)

1987 Jaguar XJR-8 #4 Le Mans Jan Lammers (Hasegawa)

1987 Jaguar XJR-8 #5 Sprint Silverstone Jan Lammers (Hasegawa)

1990 Jaguar XJR-12 #2 Le Mans Jan Lammers (Studio27)

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).