1/24 2001 Audi R8 Team Gulf Le Mans #4 Stefan Johansson / Tom Coronel / Patrick Lemarié

Maar weer eens een Gulf auto toevoegen aan de planken. Deze keer de Audi R8 Team Gulf zoals deze in 2001 meedeed aan de 24 Uur van Le Mans. De wagen werd bestuurd door Stefan Johansson, Tom Coronel en Patrick Lamarié. Het is een kit in schaal 1/24 van Le Mans Miniatures kit nr. 124047K. Er zitten niet veel onderdelen in de kit. Wel heb ik voor alle zekerheid een extra decalset gekocht. Nu zijn de missende onderdelen binnen. Ik kan dus beginnen.

Time to build a Gulf car to add to the shelves. This time the Audi R8 Team Gulf which participated in The Le Mans 24 Hours in 2001, The car was driven by Stefan Johansson, Tom Coronel and Patrick Lemarié. It's a scale 1/24 kit from Le Mans Miniatures kit no. 124047K. There are not that many parts in the kit. I bought an extra set of decals. Now the missing parts are in. So i can start now.

Het kunsthars wordt ontdaan van alle bramen en schoongemaakt met vaatwasmiddel.

The resin has been cleaned of excess material and washed with dish washing detergent.

Diverse zaken voorbereiden voor de primer...

Preparation of several things before primer...

Hier ga ik wat aan veranderen.. even in de rommelkist duiken.

I will make some changes to this... a dive in the scrap box.

Deze steunen moeten uitgelijnd.

These supports need to be lined up.

Passen van de vleugel.

Test fit of the wing.

Klaar voor de primer...

Ready for the primer...

Het eerste blauw en zwart... nog een hoop werk.

The first blue and black... a long way to go.

Ik moet de bouw eerst stoppen i.v.m. het slechte verfwerk. Waarschijnlijk te koud/vochtig met het raam open. Ik ga rustig kijken of ik dit nog kan redden, maar begin vast met wat anders. Edit: Weer redelijk schoon...

I really need to stop this one because of a very bad paint job. Probably too cold / damp with the window open. I will see if i can safe this, but for now i will start another kit. Edit: pretty clean again...

Herkansing.. weer in de grondverf..

Follow-up.. primer again..

Nieuw blauw.

New Blue. 

De eerste decals...

The first decals...

De decals zijn al wat ouder en vallen soms bijna uit elkaar. Ik heb gedaan wat ik kon...

The decals appear to be old and sometimes tend to fall apart. I did what i could...

2K lak...

2K clear...

De velgen krijgen een verfje van Alclad Chrome.

The rims get painted with Alclad Chrome. 

Wat klein werk aan de vloer en daarna geplaatst...

Some small work to the floor and then added...

De banden krijgen de gebruikelijke behandeling... de schuurpapierrol op de miniboor. 

The tires get the usual treatment... the sanding paper on the mini drill.

Het valt niet op, maar er zit een verschil in maat tussen de decals voor de voor- en achterbanden.

You may hardly notice it, but there is a difference in size between de decals for the front and the rear tires.

De wielen en de remschijven passen niet zomaar in de wielkasten.... werk aan de winkel dus.

The rims and the brake discs do not fit the wheel arches... work to be done.

Dan de verlichting...

Next are the lights...

Veel kleine onderdelen...

Many small parts...

Ik beschouw hem als gedaan...

I consider this one done...

Niet veel geluk met deze bouw... Het spuiten ging helemaal fout door het natte weer. Eigenlijk is het daarna niet meer goed gekomen. Het is wat het is. De montage van de remschijven en de velgen behoeven veel aandacht.

Not much luck on this build... The airbrushing went totally wrong because of the moist weather. Actually it didn't go well ever since. It is what it is. Mounting the brakes and the rims need a lot of attention.

1/24 2008 Aston Martin DBR9 Le Mans #009 David Brabham / Antonio Garcia / Darren Turner

Omdat de pot met blauwe verf toch open is, doe ik er direct nog maar 1 achteraan. Nu een ombouw van een Tamiya Aston Martin DBS (kit nr. 24316) naar een 2008 Aston Martin DBR9 met behulp van een Carrera Digital body set, BvH decals en velgen van Hobby Design. Dit zal wel weer een hele klus worden. Maar omdat ik me eigenlijk op 1/20 F1 concentreer, had ik geen 250,- euro over voor een MFH kit. Dit alles was ongeveer 125,- euro. En tenslotte, dit is hobby niet waar? Eerst weer de fotot's.

Because the jar of blue paint is open, i will do another one. This time a conversion of a Tamiya Aston Martin DBS (kit no. 24316) into a 2008 Aston Martin DBR9 with a Carrera Digital body set, BvH decals and rims from Hobby Design. This will be a nasty one i guess. But since i concentrated on scale 1/20 F1, i didn't want to pay 250,- euro for an MFH kit. This all was about 125,- euro. And after all, it's hobby right? Again the pics first.

Eerst de onderdelen van Tamiya.

First the Tamiya parts.

De extra decals.

The extra decals.

De Carrera onderdelen. Veel zal ik niet nodig zijn denk ik.

The Carrera parts. Many will be obsolete i think.

Dan even wat verschillen tussen wat belangrijke onderdelen.

Then some differences between some important parts.

De velgen zijn nog onderweg met de post.

The rims are on their way by mail.

 

Dit moeten zo'n beetje de onderdelen voor het bodywerk en de binenkant zijn... Ik weet echt niet hoe dit verder gaat.

This should be about all parts for the body work and the inside... I really don't know where it will be going. 

 

Tot nog toe onbekende onderdelen. 

Until now unknown parts.

De vloer is iets te klein, maar de wielkasten zitten op de juiste plek. Dat is altijd spannend. De vloer kan waarschijnlijk gewoon wat breder worden gemaakt.

The floor is a little too small, but the wheelhouses appear to be on the correct spot. Always exciting. The floor can be widened possibly.

 

Het testplaatsen van het interieur.

Testfit of the interior. 

Dan de vloer erop...

Then the floor was added...

De voorste wielkast lijkt redelijk o.k., de achterste behoeft aanpassing.

The front wheel housing looks pretty o.k., the rear one need adjusting.

Punten van aanpassing....

Points of adjustment...

Dit moet ik ook nog even bekijken. Kan er een motor onder de kap? Aan de andere kant, waarom druk maken over de motor. Deze van Tamiya ziet er heel anders uit dan de DBR9 motor. Misschien gewoon curbside?

I also need to have a look at this. Does an engine fit? On the other hand, why bother? The one from Tamiya looks very different from the DBR9 engine. Maybe just curbside?

O.k., de motor past. Misschien toch maar doen. Beter iets dan niets.

O.k., the engine fits. Maybe i should do it. Better than nothing.

De binnenkanten van de wielkasten moeten aangepast. 

The inside of the wheel housing need adjustment. 

De eerste sneden om de vloerhoogte te kunnen aanpassen. Omdat ik bij het aanpassen op veel onderdelen moet letten, ga ik een beetje kris kras met de aanpassingen. Vergeef me, het kan niet anders.

The first cuts to be able to adjust the height of the floor. Because i need to pay attention to a lot of parts while adjusting, i go from here to there a bit. Forgive me, there is no other option for me.

Een deel van de motorruimte is weggezaagd. De motor staat nog steeds te hoog. Dat moet nog aangepast als het lukt.

A part of the engine room has been cut. The engine is still too high. That needs some attention later.

Een deel dat de luchtgaten afsluit is wat te groot. In ieder geval ga ik dat eerst afzagen.

A part that covers the air holes is too large. I will shorten this.

Dit is zo'n beetje het gehele interieur, voorzover ik de delen kan herkennen. Alles ligt een beetje hoog naar mijn idee. Dat komt natuurlijk omdat dit eigenlijk voor een racebaanauto bedoeld is. Eerst maar eens foto opzoeken op het web.

This is about the full interior, as far as i can recognize the pieces. Everything sits a bit high in my opinion. It must be because it's meant for slots cars. First i need to find some pictures at the web.

De voorste wielkast moet wat aangepast aan de binnenkant. Ik moet wat voorzichtig zijn met mijn beslissing, want ook de wijziging aan de motor moet ik in de gaten houden.

The front wheel housing needs some adjustment on the inside. I need to be careful with my decision as it also needs the engine adjustment.

Op de vloer heb ik even tijdelijk de ophanging geplaatst. Het motordeel met een stukje binnenspatbord moet daarop geplaatst. Ik ga het spatborddeel afzagen en los plaatsen. Het motordeel kan ik vervolgens lager plaatsen door iets van de pootjes te zagen.

I added the wheels suspension temporarily to the floor. The engine part has a piece of the inside fender attached to it. I am going to cut this off and attach it separately. Then the engine part can be lowered by cutting the tubes on the down side.

Daar gaat ie...

There we go...

Niet goed genoeg. De binnenkant afdekking gaat zelfs los. De motorkap staat nog wat open.

Not good enough. The inside cover even falls off. The hood is still open a bit.

Na veel passen uiteidelijk de hele pootjes afgezaagd.

After a lot of testing i decided to remove the whole tube.

Hierdoor ontstaat wel een nieuw probleem. De afdekking overdekt de plek waar het spatbord moet worden geplaatst.  Ik denk gemakkelijk op te lossen.

A new problem turns up. I think it will be easy to solve. The cover covers the spot where the inside fender should be added. I think it will be easy to solve.

Klaar.

Done.

Ik wil een stoelzitting nabootsen. Daarvoor gebruik ik de Tamiya-stoel. Ik zaag de rugleuning eraf en maak hem vervolgens platter.

I want to create the sitting piece of the seat. I will use the Tamiya seat for it. I will cut off the back side and make it more flat.

De motoropening is toch nog wat groter gemaakt.

The opening of the engine bay was cut a bit more.

De binnenkant van de spatborden hebben een markering gekregen waar gezaagd moet worden.

The inside of the fenders received a marking where to be cut.

De hoeken zijn nu weg. Ik hoop dat de nieuwe 20 inch velgen en banden gaan passen.

The corners have been removed. I hope the new 20 inch rims and tires wil fit.

Normaal gesproken zou ik de bogen bevestigen om wat meer steun te krijgen voor de binnenkant. Alles zou wat steviger zijn. Dat gaat helaas niet, omdat dan de voorwielophanging niet meer geplaatst kan worden.

Normally i would add the arches now to have more support for the inside. Everything would be more firm. Unfortunately this will not work, as it will be impossible to add the suspension then.

De vloer wat wordt breder gemaakt waar nodig.

The floor is being widened where ever necessary.

De voorste wielkasten worden weer opgebouwd.

The front wheel housing get rebuilt again.

De achterste worden nu afgezaagd.

The rear ones are being cut now. 

Dan wordt het wat opgehoogd met 2 mm strip.

Then 2 mm strip is being added to gain height.

Ziet er goed uit.

Looks good.

De afgezaagde delen gaan er weer op.

The cut off pieces are being added again.

Dan wat zwarte verf.

Tîme for black paint.

Het interieur vast wat zilver.

The interior some silver.

De binnenkant vanhet bodywerk wordt gespoten.

The inside of the body work gets painted.

Ook alvast een begin gemaakt met het interieur.

And the interior was started.

Terug naar de vloer. Het uitlaatsysteems wordt geplaatst, nadat er wat hittevlekken zijn aangebracht. Daarna gaan de remmen en ophanging erop.

Back to the floor. The exhaust system is being added, after creatimng heat stains. Then the brakes and the suspension.

De velgen zijn binnen. De Tamiya banden passen redelijk. Ik zal eens zien of andere 20 inch banden beter passen, maar ik denk dat die te smal zijn.

The rims are in. The Tamiya tires fit reasonably. I will see if other 20 inch tires fit better, but i think they are too small.

Terug naar de ophanging.

Back to the suspension.

Het blauw zit erop en daarna de heldere lak. Ik wilde 2K lak spuiten, maar helaas was de harder niet meer goed.

The blue is on.and then the clear gloss. I wanted to spray 2K, but unfortunately the hardener was not good anymore.

Afplakken...

Masking...

De onderste rand is zwart gespoten. Helaas wat last van bloeden onder de tape. Ik probeer dat weg te halen met Tamiya compound.

The lower ledge was painted black. Unfortunately there is some bleeding. I will try to remove it with Tamiya Compound.

Redelijk gelukt.

Succeeded reasonably.

De velgen zijn gespoten.

The rims received paint.

Dan de eerste decals. Die op de neus is misschien wel de meest moeilijke.

Then the first decals. The one on the nose might be the most difficult one.

De decals passen niet 100% op de Carrera body, dus voorzichtigheid geboden.

The decals don't fit 100% to the Carrera body, so being cautious.

Ik wacht nog even met de decals bij de dakrand, omdat ik het model nog wat moet oppakken voor het plaatsen van het glas. De steunen van de vleugel zijn massief. Dat moet gewijzigd.

I am waiting with adding the decals to the roof edge, because i will need to pick up the body some more times to add the glass. The support of the wing are massive. That needs to be changed.

Voor de ramen moet ik kiezen... Of decals...  Of maskeren. Voor de grote ramen kies ik voor maskeren, omdat de decals niet passen. De zijramen doe ik met decals, omdat maskeren niet past. Ook de decals passen niet, maar dat kan ik waarschijnlijk wel oplossen.

I need to make a choice on the windows... Either decals... Or masking. For the big windshields i will use masking, because the decals don't fit. For the side windows i will use decals, because masking doesn't fit. The decals don't fit either, but i think i can solve this.

Alvast een deel zwart gemaakt voor het plaatsen van de zijramen.

A part has been painted black before adding the side windows.

Terwijl dat droogt, maak ik de vleugel klaar en ga alvast met de achterlichten aan de gang.

While the paint dries, i will finish the wing and move on to the rear lights.

Dan gaat het glas erin.

Then the windows are being added.

Werk aan de openingen op de motorkap.

Working on the openings on the hood.

Dan de wielen klaarmaken.

Next is finishing the wheels. 

Hij staat wat hoog op de achterkant.

He's a little bit high on the rear.

De probleemzones...

The problem zones...

Beter... ik kijk nog even bij de definitieve monatage van de vloer.

Better... i will look at it again while mounting the floor permanently.

Dan maak ik de voorspoiler en de venturi met behulp van een mal. Evergreen plaat en strip zijn weer de materialen.

Then i create a front spoiler and a venturi with the use of a template. Evergreen sheet and strip are the materials.

Meer decals en onderdelen... het einde komt nabij.

More decals and parts... the end is near.

Nog wat etched geplaatst...

Some etched parts added...

Ik beschouw deze als klaar.

I consider this one as done.

Natuurlijk was dit vragen om moeilijkheden. Een Tamiya kit voorzien van een Carrera Digital body. Nota bene een body die bedoeld is voor een slot car. Okay, niet perfect, maar alles goed bekeken, ben ik er toch blij mee.

Of course this was asking for trouble. A Tamiya kit added with a Carrera Digital body. A body that was meant for slot cars. Okay. not perfect, but overall i am happy with it.

1/24 1969 Mirage M3 Zeltweg #9 Jacky Ickx / Brian Redman

De kits van DDP Models zijn te koop via mijn webshop. Maar dan moet je ze zelf ook bouwen vind ik. Mijn collectie GULF heeft wat kleur nodig. Daarom bouw ik nu deze kit van DDP Models. Een kit van een 'kleine producent' uit Italië. Ik vind het prachtige kits wat deze man maakt. Natuurlijk wat aan de prijs, maar dat is gewoon logisch. Het is geen producent met een oplage van weet ik hoeveel. Daarnaast, wat een werk om een goed gelijkend model te maken. Vergeet dat niet. Juist dat maakt dat deze man bijzondere dingen maakt, die door een grote/bekende fabrikant niet worden gefarbriceerd. Juist dat is natuurlijk zijn kracht. Nu dus de 1969 Mirage M3 Zeltweg versie, zoals bestuurd door Jacky Ickx en Brian Redman. Allebei iconische coureurs natuurlijk. Ik zou liever de Watkins Glen versie bouwen, maar ik kan niet de juiste wagennummer decals vinden. Het zij zo. De kit is er niet minder om. Onder andere deze kit is te koop via mijn webshop: www.racingkars.com. Eerst maar weer de foto's van de inhoud. Ik verkoop deze kits ook. Kijk gerust in mijn webwinkel.

The kits from DDP Models can be bought through my web shop. Therefor i should build them myself too, right? My collection GULF needs some color. That is why i am going to build this kit from DDP Models. A kit from a 'small manufacturer' from Italy. I love the kits this man makes. Of course not cheap, but that is logical. It is not a producer with a large amount of kits. Don't forget, what a huge amount of work to create a good looking model. This is exactly what makes it special.  He makes kits no large/well known manufacturer produces. This is exactly his force.  So now the 1969 Mirage M3 Zeltweh version as driven by Jacky Ickx and Brian Redman. Both iconic drivers of course. I would rather like to build the Watkins Glen version, but i can't find the correct car no. decals. So it is what it is. The kit is still a very nice one. Amongst others, this kit is for sale on my webshop: www.racingkars.com. First of all the pictures of the kit's content. I am a reseller of these kits. Feel free to have a look at my webshop.

De bovenkant van de resin body is mooi glad afgewerkt. De wielkasten en de onderkant achter behoeven wat aandacht. Op zich niets bijzonders.

The top of the resin body is very smooth. The wheel cabs and the downside at the back need some attention. Nothing special. 

De eerste stappen...

The First steps...

 

 

Ook aan de voorkant maak ik nog wat gaten open.

I am also opening some holes on the front.

 

Aan de achterkant zit een klein foutje bij het linker achterlicht. Eenvoudig te corrigeren.

At the back there's a small error at the left rear light. Simple to correct it.

Dan maak ik de boel schoon met wat ontvetter.

Next is cleaning the parts with some degreaser. 

Na het spuiten van de primer is duidelijk dat het nog steeds wat vet is. Ik ga in ieder geval de body alsnog met wasbenzine schoonmaken.

After spraying the primer it's clear that there is still some grease. I will clean the body with white spirit.

Meer delen zijn vast gespoten.

More parts have been painted.

 

De vloer krijgt voor een deel zilver verf en voor een deel zwarte verf. Dit zwarte deel wordt later ook bespoten met zilver. Op deze manier wordt de kleur wat donkerder.

The floor gets silver and partially black paint. The black part will get silver later too. This way the silver is toned down a bit.

Hetzelfde voor de binenkant van de body.

The same goes for the inside of the body.

Zie het verschil.

See the difference.

Daarna witte grondverf op de buitenkant.

Then white primer to the outside.

Het dashbord wordt aangekleed.

The dash is being dressed up.

I'm blue da ba dee da ba daa.

I'm blue da ba dee da ba daa.

En de heldere lak.

And the clear coat.

De vloer wordt verder klaargemaakt.

The floor is being updated more and more.

Testen.

Test fit.

De trompetten worden in de houders geplaatst. Deze worden later aan de body bevestigd.

The funnels are being added to their supports. These will be attached to the body later.

De stoel wordt een beetje bewerkt met wat poeder. Niet teveel.

The seat is being worked on with some powder. Not too much.

Dan kan de stoel geplaatst samen met de gordels.

Then the seat can be added together with the belts.

De body wordt licht bewerkt met korrel 12000.

The body is slightly worked on with grid 12000.

De remschijven worden uitgeboord met een boor en ruimer gemaakt met een frees.

The break discs were drilled and made wider with a cutter.

Alle onderdelen zijn klaargemaakt voor assemblage.

All parts were made ready for assembly.

De buitenkant van de banden ziet er perfect uit. De binnenkant minder. Maar goed dat je dat niet ziet wanneer de banden zijn gemonteerd.

The look of the outside of the tires is perfect, the inside not so good. Good that you will not even notice when the tires are on.

Oeps, de decals zijn verkloot. Ik heb geen rekening gehouden met het feit dat de decals deels over het glas van de koplampen heen lopen. Natuurlijk helpt mijn vriend van DDP Models me weer uit de brand.

Oops, i messed up the decals. I noticed too late that the decals partially fall over the glass of the head lights. Of course my friend from DDP Models is able to help me.

Terwijl ik wacht op de nieuwe decal voor de voorkant, ga ik vast verder met ander werk. De binnenkant van de lampen wordt geverfd en de roosters geplaatst bij de luchtinlaten. Ik moet zeggen geweldige etched. Erg gemakkelijk op maat te knippen.

While i am waiting for the new decal for the front, i am going to continue with other work. The inside of the head lights are painted and the intake covers are being added. I must say, the etched is great. Easy to cut to size.

De decals voelen een beetje vreemd. Alsof ze heel rekbaar zijn. Micro Set en Micro Sol lijken niet echt effect te hebben. Daco Decal Setting lijkt iets beter te werken, maar toch. Voorzichtigheid geboden.

The decals have a bit of a strange feel. Like they are 'stretchy'. Micro Set and Micro Sol don't seem to have much influence. Daco Decal Setting appears to be working better. Advice is to be cautious.

De paneellijnen kleur ik in met behulp van een cocktailprikker en verdunde waterverf.

The panel lines will be colored with help of a toothpick and diluted water paint.

De vleugeltjes worden Gulf oranje gespoten, omdat er geen decals voor zijn. Ook aan de voorkant spuit ik de zijkanten wat oranje. Dit omdat ik (bij het plaatsen van mijn vorige decal) bemerkte dat de decal de zijkant niet helemaal bedekte.

The winglets are being painted Gulf orange as there are no decals for them. I also add some paint to the front sides. This because i noticed (when applying the decal) the sides were not fully covered.

De koplampen worden geplaatst.

The head lights were added.

En de achterlichten.

And the tail lights.

De nieuwe decals zijn binnen. Deze keer dus even de goede volgorde. Eerst het koplampglas knippen en plaatsen. 

The new decals are in. So this time mind the correct order. First cut and add the head light glasses.

Een tijdje geleden heb ik dubbelzijdig tape gekocht. Het is zwarte tape dat gebruikt wordt om het glas van mobiele telefoons te plakken. Ik heb het in verschillende maten. Kost haast niets, een gigantische rol voor 'de rest van mijn leven'. Ik probeer het eerst op een stukje afval om te zien of het een beetje bochten kan volgen.

A while ago i bought two sided tape. It's black tape that is used to glue glass of mobile phones. I have it in different sizes. Costs are low, a large roll for 'the rest of my life'. I will try it on some waste to learn if it can follow curves.

Dan de witte folie verwijderen om te zien hoe het lijkt. Ik ben er blij mee.

Then remove the white foil to see how it looks. I am happy with it.

Dan de decal.

Next is the decal.

Meer en meer onderelen worden geplaatst.

More and more parts are being added.

Ik zat nog te denken om wat racevuil aan te brenegen, maar ik doe het maar niet. Ik ben bang dat de vleugeltjes dat niet aankunnen.

I was thinking of adding some race dirt, but decided not to. I am afraid the small wings will not survive it.

Voor mij een prachtige kit. Niet zwaar moeilijk, maar je moet er toch de nodige aandacht aan besteden. Eigenlijk zijn er geen noemenswaardige problemen te melden. De DDP Models kits hebben geen tekeningen. Dat is nog wel eens even wat zoeken en passen.

To me a great kit. Not very difficult, but you need to pay attention. This one had no problems worth mentioning. The DDP Models kits have no manual. So it's a bit of trying and test fitting.

1/24 1970 Porsche 908/3 Targa Florio #12 Siffert / Redman

Dit is mijn eerste kit van het Duitse merk Völkl. Het is de Porsche 908/3 zoals deze in 1970 meedeed tijdens de beroemde Targa Florio. De wagen werd bestuurd door Jo Siffert en Brian Redman. Het is een simpel uitgevoerde kit. Dat zegt natuurlijk niets over hoe gemakkelijk het in elkaar te zetten is. Het bestaat uit slechts een paar resin en metalen onderdelen. Geen bouwtekening. De kwaliteit is niet van het beste. De decals zitten er niet bij, maar ook geen velgen en geen venster. Gelukkig heb ik via Google decals kunnen vinden en velgen voor een 1/24 Porsche 908L. Ik hoop dat deze passen. Mij valt op dat de decals niet helemaal compleet zijn. Ik mis in ieder geval het Porsche logo. Ik heb eerst een fout setje besteld waar deze wel op staan. Gelukje. Alleerst maar bweer de foto's van alle onderdelen en de extra's.

This is my first kit of the German brand Völkl. It is a Porsche 908/3 as it participated during the 1970 Targa Florio. The car was driven by Jo Siffert and Brian Redman. It is a simple kit. Of corse it doesn't mean it's simple to build. It only contains a few resin and metal parts. No instructions. The quality is not the best. Decals are not included. Neither are the rims and a window. Luckily i was able to find some decals and rims for a 1/24 scale Porsche 908L. I hope they will fit. I noticed they lack the Porsche logo. I first ordered a wrong set, but this one contains the logo. Lucky me. First of all the pictures of the content of the kit and the extra's.

Eerst wordt het bodwerk glad geschuurd.

First the body was sanded.

De gaten voor de assen worden geboord.

The holes for the axles are being drilled.

 

Wat plamuurwerk en daarna de grondverf..

Some putty and then the primer.. 

Een paar kleine onderdelen worden voorbereid. Overtollig resin wordt verwijderd.

A few small parts are being prepared. Excess resin will be removed.

Ik ga nu eerst een brandschot en wat framewerk maken. Dit omdat je aan de achterkant er wat van zult zien en bij het motordeel. Ik gebruik aluminium buis en messing draad van Albion Alloys. Voor referentie gebruik ik foto's van http://www.ultimatecarpage.com/.

I will now start a bulkhead and some framework. This because you will be able to see it at the backside and the engine compartment. I use aluminium tube and brass wire from Albion Alloys. As reference i will use pictures from the link above.

 

 

 

De bevestiging voor de uitlaten maak ik van een stukje Evergreen Styrene Sheet met etched moeren.

The mounting for the exhausts is made out of Evergreen Styrene Sheet with etched nutters.

De velgen worden semi gloss zwart gespoten.

The rims get a coat of semi gloss black.

De body kijgt de bekende blauwe kleur (Zero Paints ZP-1103 Gulf Blue)...

The body gets the famous blue colour (Zero Paints ZP-1103 Gulf Blue)... 

..en de trompetafdekking het bekende oranje (Zero Paints ZP-1259 Gulf Orange).

..and the funnel covers the famous orange (Zero Paints ZP-1259 Gulf Orange).

En dan de heldere glanzende lak...en nu goed laten drogen.

Next is the clear gloss lacquer...and let it dry thoroughly.

De wielmoeren en de tankdoppen krijgen een chroom laagje (Alclad II).

The wheel nutters and the tank caps get a chrome finish (Alclad II)

De uitlaten worden gemaakt met behulp van stukken Erergreen Styrene Pijp.

The exhausts are being made out of pieces of Evergreen Styrene Pipe.

De velgen, banden en remschijven zijn van Le Mans Miniatures voor een Porsche 908L. De voorbanden zijn iets te ruim op de voorvelgen. Verder past het perfect op deze Porsche 908/3.

The rims, tires and break discs are from Le Mans Miniatures for a Porsche 908L. The front tires are a bit too large to fit the front rims. But for the rest they fit this Porsche 908/3 perfectly.

Gaatjes boren in de remschijven...

Drilling holes in the break discs...

De openingen simuleer ik door met een naald te verven.

I am simulating the openings by painting with a needle.

De pijlen zijn te groot... bijwerken dus.

The Arrows are too big... need cutting.

 

Alle decals zijn geplaatst...

All decals have been applied... 

Ik maak een paar merkpunten op de assen. Zo kan ik zien dat ze aan beide kanten evenveel uitsteken.

I am making to markings on the axles. Now i will be able to see they stick outside the floor evenly.

De afdekking voor de inlaten worden klaargemaakt en geplaatst voor het testen.

The funnel covers are being finished and put into place for a test fit.

Tijd voor het dashboard. De decals voor de meters vond ik in mijn rommelkist.

Time for the dashboard.  found the decals of the gauges in my scrap box.

Door met de remmen en het monteren van de wielen.

Then it's time for the brakes and the wheels.

De body wordt op de vloer gemonteerd en extra onderdelen worden geplaatst.

The body gets mounted to the floor and more parts are added.

Gordels worden gemaakt...

Belts are being made...

En wanneer de stoel is geplaatst, kan er weer 1 in de kast... 

And when the seat is added, another 1 can be put in the cabinet...

1/24 1968 Ford GT40 MK.1 Gulf Le Mans #9 Pedro Rodriguez / Lucien Bianchi

Ik wil even wat anders doen dan het bouwen van een Formule 1 wagen, deze keer een sportscar. Om de een of andere reden ben ik een beetje gek van het merk Gulf. Dit staat voor mij synoniem aan autoracen. En roept daarbij herinneringen op aan vroegere jeugd. Daarom nu de bouw van een kit van Fujimi (nr. 126050 RS-97) van de 1968 Ford GT40 Le Mans versie. Deze wagen ga ik op een later tijdstip ook nog in schaal 1/12 bouwen. Maar dit is voor mij een mooi project om even te zien hoe de kleuren van Zero Paints uitpakken. Eerst weer de foto's van de inhoud van de kit.

This i time i would like to do something different from building a Formula 1 car, this time a sportscar. For some reason i have a weakness for the Gulf brand. To me this brand is synonymous for car racing. And it makes me remember the early days of my youth. Therfor i will build a kit from Fujimi (no. 126050 RS-97) of the 1968 Ford GT40 Le Mans version. I will also build this car in scale 1/12 at a later time. To me this is a nice project to see how the colours of Zero Paints will do. First the photos of the content of the kit.

Eerst wat werk aan de bodemplaat. Deze wordt gespoten en een paar onderdelen worden geplaatst. 

First some work to the under tray. This is getting some paint and some parts are attached.

Dan begint het werk aan de cockpit. Ook wat spuitwerk en vervolgens een paar onderdelen geplaatst.

Next is the work to the cockpit. Also some painting and some parts are put into place.

Op een paar punten plaats ik popnagels.

I will apply rivets to a few points.

Werken aan de stoel en het dashbord.

Working on the seat and the dash.

En dan alles in elkaar zetten.

And everything mounted together.

Daarna ga ik verder met de voorwielophanging en velgen.

Then i will continue with the front wheel suspension and the rims.

Daarna verder met de achterkant van de wagen ...

Then continue with the backside of the car ...

Vreemde bouwtekening. Onderdelen die er eerst zitten, zijn even later verdwenen op de tekening. Ik heb dus alsnog de 2 flappen van de bodemplaat verwijderd. 

Strange instructions. Parts that are visible at first, are gone a little bit later. I have cut the 2 flaps from the under tray now.

 

 

Dan de uitlaten even een gebruikt uiterlijk proberen te geven...

Then give the exhausts a used look... 

Helder oranje..

Clear orange..

Helder rood..

Clear red.. 

Helder blauw..

Clear blue..

Monteren en dan nog weer wat bijwerken..

Mount them and some more weathering..

De wielen gaan erop... kunnen er zo weer af om de decals te plaatsen.

The wheels are attached... they can be removed to apply the decals.

De body is klaar om te spuiten. Hiervoor gebruikk ik Zero Paints ZP-1103 Gulf Blue.

The body is ready to be painted. I will use Zero Paints ZP-1103 Gulf Blue.

En de verf zit erop.... prachtige kleur.

And the paints is on...  Beautiful colour.

De heldere glanslak zit er op. Ik laat dit nu in ieder geval 48 uur drogen.

The gloss clear has been applied. I will let this dry for 48 hours.

De eerste decals zitten er op. Dit gaf wel wat problemen. Sommige decals waren te lang, sommige waren te kort. Uiteindelijk heb ik decal nr. 19 (deze zou niet gebruikt hoeven worden) verknipt en gebruikt om de boel aan te passen. Dit zijn de 2 kleine decals op de motorkap achter.

The first decals have been applied. Ther was some trouble. Some decals were too long, some were too short. Finally i used decal no. 19 (this one would not be used) to adjust everything. These are the 2 small decals on the rear engine cover.

Daarna een ander probleem. De oranje decals dekken niet alles af wat oranje moet zijn. Er moet aan de voorkant eigenlijk e.e.a. geverfd worden. Helaas heb ik geen passende oranje verf. Decal nr. 6 is ook over. Misschien kan ik daar iets mee. Zou moten lukken denk ik.

Then another problem. The orange decals do not cover everything that needs to be orange. The front needs some paint. Unfortunately i have no matching orange. Decal no. 6 is also obsolete. Maybe i can use that one. Might work i think.

Gaat lukken!. Let niet op de bobbels. Deze trekken wel weg met het gebruik van Micro Sol.

It will work! Don't mind the bubbles. These will go away with the use of Micro Sol.

Dan de rest van de decals. Nu eerst laten drogen en weer een paar laagjes heldere glanslak eroverheen. De witte cirkel op de voorkap zijn een beetje doorzichtig, jammer. De volgende keer even om denken.

Next is the rest of the decals. Now let them dry first and then apply a couple of mist gloss clear coats. The white circle on the front hood is a bit translucent. A shame. Something to remember next time.

De lagen heldere glanslak zijn gespoten. In totaal 4 lagen na het aanbrengen van de decals. Nu goed laten drogen.

The layers of gloss clear coat have been applied. Four layers in total after the decals have been applied. Now let it dry thoroughly.

De raamrubbers worden zwart geverfd. Daarna gan de ramen erin.

The rubber on the windows are being painted black. Then the windows are attached.

 

Nadat de binnenspiegel erin zit kan de boel dicht worden gemaakt. Het resterende werk zit aan de buitenkant.

After the rear view mirror is put into place everything can be closed. All further detail work is on the outside.

En klaar...  Mijn eerste sportscar in schaal 1/24. Ja er zitten foutjes in. Altijd weer wat leren. Er gaan zeker meer sportscars volgen.

And done... My first sports car in 1/24 scale. Yes, i made some mistakes. Always learning. There will be more sportscars for sure.

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).